Nejkrásnější mořská plavba. Takový je slogan výpravy, která do puntíku splní to, co slibuje. Dnes nabízíme pozvánku na palubu lodí, které pendlují podél rozeklaného norského pobřeží a nesou společný název Hurtigruten. Na trase z Bergenu do Kirkenes zažijete všechny druhy počasí. Na trase, která láká turisty z celého světa v létě i v zimě.
Chcete se vypravit na plavbu podél norského pobřeží? Napište si o kalkulaci cesty na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo vyplňte náš formulář.
Název, který se dá přeložit jako "expresní linka" nebo přeneseně jako "pobřežní expres". Už od konce 19. století brázdí pobřežní vody Norského moře na trase z Bergenu do Kirkenes. Slouží nejen jako letní turistická atrakce, ale celoročně jako nejrychlejší vodní spojnice západu a severu země.
A jak to všechno začalo? Vesteraalens Dampskibsselskab se jako jediná společnost zhostila úkolu norské vlády vylepšit pobřežní spojení. Dopravit poštu ze středního Norska například do severonorského Hammerfestu trvalo tehdy minimálně 3 týdny (v zimě třeba i 5 mesíců!). Psal se rok 1893, kdy na svou první okružní plavbu vyplula loď DS Vesteraalen a zkrátila tak dopravu na pouhých 7 dní. Úspěch této služby přiměl i další společnosti, které získaly koncesi a rozšířily tak okruh na současnou trasu mezi Bergenem na jihozápadě a Kirkenes na dalekém severovýchodě.
Začátkem 80. let 20. století se role Hurtigruten změnila. Z ryze obchodní a zásobovací linky se postupně stávala turistickou zajímavostí. Do provozu se tak dostaly novější, větší a luxusnější parníky.
V roce 2006 došlo ke spojení posledních dvou samostaných společností (Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab a Troms Fylkes Dampskibsselskap) v jednu se jménem Hurtigruten Group (Hurtigruten ASA od dubna 2007). Kromě tradičních pobřežních cest provozuje nová společnost trajekty a regionální expresní lodě v Norsku, ale zabývá se i plavbami směr Grónsko, Jižní Amerika a Antarktida.
V současné době flotila 11 lodí zajišťuje, že každý ze 34 přístavů na cestě navštíví Hurtigruta dvakrát denně. Jednou tu přistane loď směřující na sever (nordgående) a jednou parník plující na jih (sørgående).
MS Midnatsolhmotnost 16.151 tun, postavená 2003, 279 kajut pro cestující se sociálním zařízením, 21 apartmánů, 9 palub |
|
MS Richard Withhmotnost 11.200 tun, postavená 1993; 691 cestujících, 206 kajut se sociálním zařízením, 10 apartmánů, 8 palub |
|
MS Finnmarkenhmotnost 15.530 tun, postavená 2002, 1000 cestujících, 254 kajut se sociálním zařízením, 26 apartmánů, 8 palub |
|
MS Nordlyshmotnost 11.204 tun, postavená 1994, 691 cestujících, 217 kajut se sociálním zařízením, 6 apartmánů, 8 palub |
|
MS Nordkapphmotnost 11.386 tun, postavená 1996; 691 cestujících, 205 kajut se sociálním zařízením, 10 apartmánů, 8 palub |
|
MS Nordnorgehmotnost 11.386 tun, postavená 1997; 623 cestujících, 205 kajut se sociálním zařízením, 10 apartmánů, 8 palub |
|
MS Kong Haraldhmotnost 11.204 tun, postavená 1993; 691 cestujících, 225 kajut se sociálním zařízením, 2 apartmány, 8 palub |
|
MS Vesterålenhmotnost 6257 tun, postavená 1983-95; 560 cestujících kabin se sociálním zařízením; 146 kabin, 7 palub |
|
MS Trollfjordhmotnost 16.140 tun, postavená roku 2002; 822 cestujících, 279 kajut se sociálním zařízením, 21 apartmánů, 9 palub |
|
MS Polarlyshmotnost 11.204 tun, postavená roku 1996; 737 cestujících, 216 kajut se sociálním zařízením, 6 apartmánů, 8 palub |
|
MS Lofotenpostavená roku 1964,modernizovaná v roce 2003; 400 cestujících; 151 lůžek; nemá palubu pro vozidla. |
|
MS Frampostavená roku 2007; 318 cestujících; 276 lůžek; nemá palubu pro vozidla. |
|
MS Spitsbergenpostavená roku 2015; 320 cestujících; 200 lůžek; nemá palubu pro vozidla. |
V minulosti sloužily na lince i další lodi, které už byly vyřazeny z provozu, nebo slouží jako exponáty v muzeích. Jednou z nich je předchůdce současné lodi Finnmarken, který byl zkonstruován v roce 1956. Podívat se na něj můžete v muzeu ve Stokmarknes. Dvě plavidla nejstarší generace, MS Nordstjernen z roku 1956 a MS Lofoten z roku 1964, jsou stále ve službě, ale pouze v zimě jako náhrada za plavidla, která jsou používána k plavbě k Antarktidě. Ostatní plavidla, která se v současné době používají, byla postavena v letech 1982 až 2003, většina z nich v 2. polovině 90. let a po roce 2000.
Pokud se vydáte po celé trase Hurtigruten, cestou navštívíte v jednom směru 34 přístavů:
Bergen, Florø, Måløy, Torvik, Ålesund, Geiranger (pouze v létě), Molde, Kristiansund, Trondheim, Rørvik, Brønnøysund, Sandnessjøen, Nesna, Ørnes, Bodø, Stamsund, Svolvær, Stokmarknes, Sortland, Risøyhamn, Harstad, Finnsnes, Tromsø, Skjervøy, Øksfjord, Hammerfest, Havøysund, Honningsvåg, Kjøllefjord, Mehamn, Berlevåg, Båtsfjord, Vardø, Vadsø, Kirkenes.
Hurtigruten prošla obdobím finančních potíží. Byl to výsledek rozsáhlé modernizace ve flotile lodí. Podle článku v deníku Bergens Tidende došla společnost ke ztrátě 186 milionů norských korun v průběhu prvních šesti měsíců roku 2008. Hurtigruten byla v tom roce největším smolařem na norské burze. Utrpěla čistou ztrátu téměř 56 procent a požádala také norskou vládu, aby společnosti finančně pomohla.
Alespoň jednou v životě se ale musíte na palubu Hurtigruten dostat. Jedině tak poznáte, jak vypadá rozmanité norské pobřeží z hladiny moře. Svou plavbu si můžete naplánovat dopředu a ušetřit tak až 30% z ceny lodního lístku. V roce 2011 představila Hurtigruten nový cenový plán, který zvýhodňuje kratší cesty. Více o Hurtigruten na www.hurtigruten.no.
Chcete se vypravit na plavbu podél norského pobřeží? Napište si o kalkulaci cesty na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo vyplňte náš formulář.
Nákupní 1462
252 42 Jesenice, ČR
Tel. : + 420 776 004 659
michal@norge.cz
www.norge.cz